I går kom jag över några halsband från Pilgrim. De är kända inte minst för sina läckra, välmatchade kulörer. Så vad står då egentligen varumärket Pilgrim för? I slutet av 90-talet och början av 2000-talet var det många av oss som blev medvetna om det här varumärket. Åtminstone vid den tiden var de kända för sin historiskt tillbakablickande design. Och de lyckades verkligen förena detta med en nyskapande formgivning. Men företaget startade faktiskt redan 1983, av Annemette Markvad och Thomas Adamsen. (På den mellersta bilden ser ni ett halsband från 80-talet.) De var mer passionerade än affärsmässiga. Kärleken till människor och smycken vägledde dem.
Till en början sålde de sina smycken mest på olika festivaler. I dag är det ett världskänt företag som kan köpas i nätbutiker över hela världen. Men smyckena görs fortfarande med hjärtat, för hand. Jag har dock inte funnit någon information om varifrån varumärket fick sitt namn... Men kanske kan det vara så att de plockade upp idén om namnet från de broschliknande märken som såldes till medeltidens pigrimsresenärer? Det är i alla fall min gissning.
Pilgrimsmärkena var världens första masstillverkade turistsouvenirer.
De gjöts ofta av en tennlegering och de gjorde det lätt för pilgrimsresenärerna att känna igen varandra. Och de var populära. De mest frekventerade helgedomarna kunde sälja över 100 000 märken på ett år. Sedermera övergick dessa märken till att bli arkeologiska lämningar. I 1800-talets England brukade barn leta efter sådana lösfynd som de sedan sålde till lokala antikhandlare. Märkena hittades ofta nära floder. Visst är tankegången träffande...precis som de pilgrimsmärkesbärande medeltidsresenärerna kunde moderna festivalbesökare köpa sina smycken och känna igen varandra... Är du intresserad av våra smycken från pilgrim, titta gärna närmare på dem i butiken! https://www.tradera.com/profile/items/4782179/ratt-antikt?q=Pilgrim
Comments