Det är väl inte för inte som de som var födda mellan ca 1885 och 1925 kallas för "the great generation". Det var denna generations strävanden som byggde upp välfärdsstaterna i Europa, men framför allt: De räddade världen. På riktigt. Till skillnad från vår tids skrivbordsaktivister så gjorde denna generation skillnad på riktigt. Det var dom som cyklade två mil till dansbanan på lördagseftermiddagen, efter att ha avslutat sin 6 dagars arbetsvecka. De offrade sina liv i det långdragna skyttegravskriget på västfronten. De tog sig igenom 30-talets djupa långkonjunktur. Och de byggde skyddsrum för att skydda civilbefolkningen inför andra världskrigets alla bombanfall. För att till sist landstiga i Dunqerque för den slutgiltiga striden om Europa. Och när dessa kristider väl var över, ja då tog man tag i livets glädjeämnen igen och unnade sig bijouterismycken som aldrig förr. Det sena 40-talet och tidiga 50-talet präglades av lyxiga stora strassmycken. Ett par sådana broscher ser vi på den översta bilden. Vid sidan om det färgrika var också bärnstensfärgat glas inne under den här tiden. Strassen var fortfarande av glas. Den ger ett lite kallare och hårdare intryck än det senare plexiglaset. Långa smala halsband med pärlor av glas slog igenom. Och riktigt kritvita glaspärlor blev högsta mode. Funkisstilen fick en revival
och ses ofta i enkla avskalade pärlclips. Set med matchande smycken var också fortfarande populära. En annan stor trend slog till med kraft. Efter kriget kom många soldater hem med intryck, och även gåvor, från främmande och avlägsna länder. Tidstypiska för denna tid är teserviserna i tunt porslin med japanska eller kinesiska motiv. Hamnarna öppnade återigen och sjömännen som bringade hem olika exotiska varor hade hög status i en tid när människor knappast reste så mycket. Exotismen i smycken tog sig uttryck med bär, frukter och andra former med exotiska förtecken. Detta fick i synnerhet genomslag i modesmyckena. På den andra bilden ser vi ett set som fångar upp flera av dessa trender. De kritvita smyckena i glas har hämtat inspiration från exotiska blad. Samtidigt ser man att fästet på örhängena plockar upp funkisidealet. Vid sidan om allt detta så
blomstrade stilar som nyrokoko, modernism och en revival för jugendstil, vad jag brukar kalla för "50-talsjugend", eftersom den delvis tar sig ett annat uttryck än den äkta jugendstilen. Även art deco-stilen återupptogs igen och blev synnerligen populär. Det rådde således en rik variation av stilideal att välja mellan. På den nedersta bilden ser vi en ring i denna jugendstil från 1940-50-talet. Denna typ av smycken var ofta i silver och är ett fint silversmedsarbete. Den faller därmed egentligen inte under kategorin bijouterismycke. Men jag ville ändå vissa upp ett exempel på denna tidstypiska stil.
Comments